ترکمن صحرای ایران

ساخت وبلاگ

دانشجوي ايراني دانشگاه موسيقي تركمنستان مقام برتر جشنواره

 (در دولت پويا خوانندگان بلند اقبال) تركمنستان شد

در آخرين ماه سال 2012 جشنواره بزرگ موسيقي خوانندگان در تركمنستان برگزار گرديد. اين جشنواره در دو مرحله برگزار گرديد. در مرحله اول از هر ولايتي (استان) دو نفر خواننده (بخشي) طي مسابقاتي انتخاب و به مرحله دوم كه مرحله نهايي مسابقات مي‏باشد راه يافتند.، كه از عشق آباد يكي از دو نفر منتخبين محمدگلدي گلدي‏نژاد بود.

روز چهارشنبه مورخ 6/10/91 (26 دسامبر 2012) مسابقات نهايي جشنواره از ولايتهاي عشق آباد، ماري، آخال، لباپ، داش اُغوز و بالكان در حضور داوران و اساتيد بنام تركمنستان (استادان آق مراد چاريف- نورياغدي بايرامف- اراز آنه نپس اف و مخمد مخمدنيازف) و جمعي از صاحب نظران در شهر عشق آباد پايتخت تركمنستان برگزار گرديد.

مسابقه ساعتها به طول انجاميد در نهايت يك برگ افتخار ديگري ورق خورد و محمد‏گلدي گلدي‏نژاد (اوغلان بخشي) استاد جوان ايراني توانست به مقام برتر جشنواره خوانندگان تركمنستان انتخاب گردد.

مهر ماه سال 1390 (اكتبر 2011) بود كه محمد‏گلدي در سن 18 سالگي با كسب مقام ستاره عصر طلائي تركمنستان برنده جايزه فرهنگي تركمنستان شد و اين دومين باري است كه مقام برتري جشنواره تركمنستان را به خود اختصاص مي‏دهد.

محمدگلدي گلدي‏نژاد كه با نام (اوغلان بخشي) شناخته مي‏شود در حال حاضر به عنوان دانشجوي سال چهارم و آخرين سال كارشناسي موسيقي در دانشكده موسيقي ملي تركمنستان مشغول به تحصيل مي‏باشد. اوغلان بخشي در مصاحبه اخيرش با خبرگزاري فارس، ضمن قدرداني از مسئولين و مقامات فرهنگي دو كشور دوست و برادر، اظهار داشتند بنده به عنوان يك وظيفه و دين به مردم مصمم هستم كه تحصيلات را تا سطح عالي موسيقي ادامه دهم و از مسئولين انتظار دارم در رسيدن به اين اهداف ياري دهند. وي افزود با تمام سختي‏هايي كه براي خود و خانواده‏ام بوجود مي‏آيد هرگز مأيوس نشده‏ام. با دعاي خير هموطنان و به ياري پروردگار توانسته‏ام تا به امروز بالاترين رتبه‏هاي تحصيلات و جشنواره تركمنستان را به خود اختصاص دهم. اميدوارم كه تحصيل دانش موسيقي سنتي (دوتار) را به شكل آكاداميك در داخل كشور فراهم آورم.

محمدگلدي گلدي‏نژاد اميد آينده هنرجويان تركمن صحراي ايران است با تلاش ايشان است كه در حال حاضر با تحولي نو در آموزشگاه موسيقي اوغلان باغشي تئوري موسيقي به زبان تركمني به مربیگری جیحون گلدی نژاد تدريس مي‏شود كه خوشبختانه استقبال خوبي هم صورت گرفته.

به اميد حمايت مسئولين از اين نابغه جوان ايراني.   

فرستنده عاشرمحمد رئوفی خبرنگار

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 891 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1391 ساعت: 2:44


روز دهم شهریور ماه 1391 با حضور 70 نفر از اعضای انجمن شعر وادب ترکمنی میراث گنبد در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان گنبد هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره وبازرس انجمن شعر وادب ترکمنی میراث گنبد برگزار شد ودر این انتخابات 13 نفر از اعضای انجمن کاندید شدند ونتیجه رای گیری این انتخابات بدین شرح مشخص شد. فرهاد قاضی با 53 رای نفر اول ومنصور طبری با 47 رای نفر دوم-خانم آی ناز سخاوی با 40 رای نفر سوم-عبدالقیوم آق آتابای با 37 رای نفر چهارم-بهروز ایری با 31 رای نفر پنجم عضو اصلی هیات مدیره وآقایان موسی قزلجه با 29 رای وعاشرمحمد رئوفی با 28 رای به ترتیب علل البدل اول و دوم وملاتاجی ایزدی تنها کاندید بازرس این دوره انتخابات با 37 رای به عنوان بازرس به مدت دوسال انتخاب شدند.

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 830 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 4:05

آمفتامین ها ترکیباتی شیمیایی هستند که به طور مصنوعی ساخته می شوند و مصرف آن باعث تحریک فعالیت سلسله اعصاب مرکزی می گردد. این مواد برخلاف مواد افیونی سطح هوشیاری و تحریک عمومی فرد را بالا می برد آمفتامین ها محرکهای پرقدرتی هستند که با نامهای تجاری نظیر متدرین ،دکسدرین و بنزودرین به عبارتی :قرصهای اکس ،ال اس دی ، شیشه،آیس ،کریستال، کوکائین فروخته می شوند.اثر فوری این مواد افزایش هوشیاری و کاهش خستگی و کسالت است. کارهای توانفرسا و سخت که مستلزم استقامت و تحمل فرد است با مصرف آمفتامین ها آسانتر به نظر می رسد .دلیل اصلی مصرف آمفتامین ها نیز مثل همه ی مواد تغییر خلق و افزایش اعتماد به نفس است .  

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1078 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 4:29


پنج نفر از دانش آموزان دبيرستان شهيد حقيقي كرند به تربيت معلمي راه يافتند.

دانش آموزان دبيرستان شهيد حقيقي كرند عليرغم محدوديت امكانات از قبيل نداشتن كلاس كنكور ودبير خصوصي وتنها با پشتكار وجديت و در سايه مديريت برادر عظيم ستاري وكاركنان آموزش و پرورش و دبيران زحمتكش خود توانسته اند در آزمون كنكور سراسري 91 به دانشگاه تربيت معلم راه يابند. اين موفقيت بزرگ را به همه كادر آموزشي مدرسه و والدين آنان بويژه به مجموعه مديريت محترم آموزش و پرورش شهرستان گنبدكاووس تبريك گفته  وانتظار داريم در سال تحصيلي جديد نيز همواره در جهت تخصيص دبيران مجرب و امكانات آموزشي بيشتر زمينه رشد همه جانبه منطقه محروم داشلي برون را فراهم سازند. اسامي قبول شدگان از دبيرستان شهيد حقيقي كرند عبارتند از :

مصطفي عباريراد - علي سپاهي - حليم بردي نيازي - رستم شكري - جمشيد عمرعطا

كه در مقطع كارشناسي تربيت معلمي پذيرفته شده اند. 

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 912 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 19:16

ساعت 20/19 در منزل یکی از علاقه مندان وهواداران اهل قلم جناب آقای قاقا اخگر نشست صمیمی شاعران ترکمنصحرا اط شهرهای مختلف گنبدکاووس کلاله- آق قلا- بندر ترکمن وگمیشان که حدود بیش از 70 نفر بودند شرکت داشتند.ومورد استقبال حاضرین قرار گرفت. این مراسم با تلاوت قرآن مجید توسط شاعر ملاتاجی ایزدی شروع شد  

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1270 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 19:14

بدانيد كه شاید این به نفع شماست

بعد از حادثه يازدهم سپتامبر كه منجر به فروريختن برج هاي دو قلوي معروف آمريكا شد ، يك شركت از بازماندگان شركت هاي ديگري كه از اين حادثه جان سالم به در برده بودند خواست تا از فضاي در دسترس شركت آنها استفاده كنند.

در صبح روز ملاقات مدير واحد امنيت داستان زنده ماندن اين افراد را براي بقيه نقل كرد و همه اين داستان ها در يك چيز مشترك بودند و آن اتفاقات كوچك بود:

 

چيزهاي كوچك

مدير شركت آن روز نتوانست به برج برسد چرا كه روز اول كودكستان پسرش بود.و بايد شخصا در كودكستان حضور مي يافت

همكار ديگر زنده ماند چون نوبت او بود كه براي بقيه شيريني دونات بخرد

يكي از خانم ها ديرش شد چون ساعت زنگدارش سر وقت زنگ نزد!

يكي ديگر نتوانست به اتوبوس برسد.

يكي ديگر غذا روي لباسش ريخته بود و به خاطر تعويض لباس تاخير كرد.

اتومبيل يكي ديگر روشن نشده بود.

يكي ديگر درست موقع خروج از منزل به خاطر زنگ تلفن مجبور شده بود برگردد.

يكي ديگر بچه اش تاخير كرده بود و نتوانسته بود سروقت حاضر شود.

يكي ديگر تاكسي گيرش نيامده بود.

و يكي كه مرا تحت تاثير قرار داده بود كسي بود كه آن روز صبح يك جفت كفش نو خريده بود و با وسايل مختلف سعي كرد به موقع سركار حاضر شود. اما قبل از اينكه به برج ها برسد روي پايش تاول زده بود و به همين خاطر كنار يك دراگ استور ايستاد تا يك چسب زخم بخرد. و به همين خاطر زنده ماند!

 

به همين خاطر هر وقت در ترافيك گير مي افتم ، آسانسوري را از دست مي دهم ، مجبورم برگردم تا تلفني را جواب دهم... و همه چيزهاي كوچكي كه آزارم مي دهد با خودم فكر مي كنم كه شاید این به نفع من است.

دفعه بعد هم كه شما حس كرديد صبح تان خوب شروع نشده است ، بچه ها در لباس پوشيدن تاخير دارند، نمي توانيد كليد ماشين را پيدا كنيد ، با چراغ قرمز روبرو مي شويد ، عصباني يا افسرده نشويد

بدانيد كه شاید این به نفع شماست ...

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 780 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 19:10

وابستگی به مواد اختلالی جسمی ، روانی و اجتماعی است که در دسته بیماریها طبقه بندی می شود . به این اساس 3 عامل جسم و روان و اجتماع درایجاد آن نقش مهمی دارند. تعدادقابل توجهی از افراد وابسته به مواد از اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلال فشار روانی پس از سانحه (PTSD) رنج می برند. فقر و از هم گسیختگی اجتماعی نیز ارتباط بسیار نزدیکی با وابستگی به مواد دارد. بنابراین عوامل متعددی در بروز آن موثر می باشند این عوامل در سه دسته زیر مورد بحث قرار می گیرد.  

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 965 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 19:10

در خصوص موضوع کار آفرینی وبنگاههای زودبازده چند صباحی است می گذرد ودر روند ادامه این برنامه توسعه اشتغالزائی کشور با گذشت زمان رکود نسبی بر این امر به صورت آهسته در حال شکل گیری می باشد،زیرا هر طرح اقتصادی بار سیاسی بر دوش گیرد وبرگ برنده سیاستمداران باشد در زمان نه چندان دور متحمل خسارت می گردد در بین طرح بنگاههای زودبازده وکار آفرینی نیز ازاین مقوله مستثناء نیست.البته رابطه دانشگاه وصنعت ونقش این دو درپیشبرد اهداف اقتصادی وصنعتی دولتها پوشیده نیست که در این بین می توان به توسعه یافتگی کشورهائی چون کره جنوبی،ژاپن،آلمان و......اشاره داشت،اما چرا در کشور ایران این برنامه با رکود مواجه گشته جای بسی تامل دارد .

برای برون رفت از وضع موجود بایستی زیرساختهای موجود در این برنامه وبرنامه های راهبردی آن را به نقد کشیده وبهترین راه ممکن را بایستی انتخاب نمود،در این راستا تمامی ارکان نظام برای پیشبرد اهداف این برنامه بایستی بسیج وهماهنگ باشد نه یک وزارتخانه وبانکهای مالی.

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 941 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 19:07

زنان و بانوان در هر کشور و جامعه ای نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت آن ایفا میکنند، امروز زنان به عنوان نیروی انسانی متخصص و کارآمد دوشا دوش مردان در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... پذیرای مسئولیتی خطیر هستند و هر کشور و جامعه ای که حقوق زنان را نادیده گرفته و آنان را به عنوان شی یا ابزارکار می پنداشتند و حقوق انسانی و ارزشی زنان را نادیده گرفته اند رو به زوال رفته و از توسعه و پیشرفت بازمانده اند. یکی از این کشورها، کشور ایران در زمان پهلوی بوده است. با وجود اینکه اولین قانون اساسی در سال 1285 هجری شمسی همگام با نهضت مشروطه خواهی در زمان مظفرالدین شاه به تصویب رسیده است در اصول ومفاد آن از حقوق زنان چشم پوشی نموده و جایگاهی برای زنان به عنوان مادر بودن یا همسر بودن در قانون اساسی در نظر گرفته نشده است این قانون در مورد نمایندگی زنان در مجلس سنا، شورای ملی و ماموریت های سیاسی ساکت مانده و رسیدن به مقام سلطنت را صرفا حق مرد شناخته است. با از بین رفتن حکومت شاهنشاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، ضرورت قانونی بین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران و تعیین کننده ارزشهای الهی و حاکمیت قوانین و نیل به استقلال در زمینه های مختلف و حافظ حقوق همه اقشار کشور وجود داشت       


ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 945 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 4:36

لطفا خودتان را معرفی نمایید؟

بنام خدا من آمان دردی آنه دردی اوف  متولدسال 1941 میلادی دارای همسر بنام حاللی گوزل و 3 فرزند (دوپسر ویک دختر بنامهای گولالک - وفا وسردار هستم .  

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 976 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:59


نسیم قابوس-  لطفا خودتان را معرفی نمایید .

× بنام خدا من عبدالرحمن دری هستم  فرزند شامراد متولد 1356ساکن روستای هوتن. وعضو شورای اسلامی هوتن وعضو شورای بخش داشلی برون هستم.

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1326 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:57


رفته از کویم و دل طالب دیدار هنوز

عشق او بر سر وغم بر دل بیمار هنوز

همه شب تا به سحر ناله جانسوز کنم

می چکد خون دل از دیده بیدار هنوز

سوختم از آتش هجران چو پر پروانه

آتش خشم شمع است بر دل غمبار هنوز

غم دل را به که گویم که در باور نیست

آشنا با همه کس با منش پیکار هنوز

لحظه ای دل نکند یاد رخش از خود دور

مرغ دل می دود اندر پی دلدار هنوز

دل دگر سامان نمی گیرد ازین درماندگی

منتظر مانده دلم با تن تبدار هنوز

بسته بودم به سر زلف نگار دین ودلم

دین ربود و دل زار در طلب یار هنوز

گرچه او رفت از این خانه ویرانه به کوچ

یاد او هست مرا همدم وغمخوار هنوز

سروده (ب-خ-بنائی) از گنبدکاوس

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 850 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 5:26


در جمع همکاران وکیل مشغول صرف عصرانه بودیم ناگهان زنگ دفتر وکالت به صدا درآمد. منشی درب را باز کرد خانمی مضطرب و رنگ پریده وارده دفتر شد.این خانم که طبق قرار ملاقات جهت مشاوره حقوقی به دفتر مراجعه نموده اظهارات خود را با بغض آغازکرد. طنین گریه آن خانم هیچگاه از ذهنم فراموش نمی شود . اشک بر چشمان و هق هق کنان اظهار می کرد که : شوهرم که کارمند می باشد و دارای مدرک فوق لیسانس است من را در منزل به دور از انظار دیگران مورد ضرب و شتم قرار می دهد حتی یک بار همسرم چاقوی آشپزخانه را بر روی گلویم گرفت و قصد جان مرا نمود . روزی دیگرهم گوشی تلفن را به دور گردنم پیچید و مرا تهدید به مرگ کرد . شوهرم در بیرون از منزل به ظاهر آدم متشخصی می باشد اما در منزل مانند یک حیوان درنده خو با من رفتار می کند . آقای وکیل موندم سر دو راهی چکار کنم؟ ... اظهارات آن خانم به شدت من را تحت تاثیر قرار داد و یاد سخنان یکی از اساتید افتادم که در کتابی مطالعه نموده بودم : «قانون اسلامی و قانون اساسی ایران هم که از قرآن الهام گرفته، این حق را به هر فرد انسانی می دهد که از حق قانونی خود دفاع کند. اما این دفاع در مقابل چه چیز است؟ از تجاوز به مرزهای کشور که بگذریم هر انسان این حق را دارد که در مقابل تجاوز دیگران در اجتماع به دفاع از خود بپردازد که لازمه این دفاع در مقابل زورگویان و خلاف کاران دانستن موارد قانونی است و انسان باید با قانون از حق خود دفاع کند. اما از کجا مردم این قانون و راههای دفاع را یاد بگیرند تا مورد تجاوز دیگران قرار نگیرند و اگر گرفتار آمدند در دادگاه ها و مراکز قانونی بتوانند از حق خود دفاع کنند و بدانند که چطور باید در مقابل خطاکاران ایستاد و حق خود را گرفت... هستند اشخاصی که مورد ظلم و ستم و پایمال شدن حقوق خود قرار می گیرند اما نمی دانند چه کنند و چطور در دادگاه اقامه دعوا نمایند یا باید تن به اجحاف و زورگویی بدهند یا یک وکیل برای احقاق بگیرند... آن چه بیان آن ضرورت دارد این است که در جامعه کنونی آگاهی از مسائل قانونی در جهت احقاق حق خود امری اجتناب ناپذیر است مضافا اینکه فرهنگ استفاده از وکیل جامعه را در نیل به اجرای عدالت و احقاق حق مظلوم یاری خواهــد نمود.

عبدالرحمن خوجه

وکیل دادگستری و مشاور حقوقی

عضو وکلا و مشاورین حقوقی تهران

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 763 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:52

 

گفتگو با مدیر مجتمع آموزشی وپرورشی شهید نامجو کرند

روستای کرند با بیش از یکهزار خانوار و5000 واندی جمعیت بزرگترین روستای شهرستان گنبد در بخش محروم ومرزی داشلی برون است. امروز به محضر برادر عظیم ستاری  مدیر مجتمع آموزشی وپرورشی شهید نامجو کرند رسیدیم وگفتگویی را با وی انجام دادیم . از خوانندگان محترم ویژه نامه نسیم قابوس  دعوت می نماییم تا ما را همراهی نمایند.

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1048 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 4:54

مطابق تعاریف قانونی عمل انسان( فعل یا ترک فعل) در صورتی که در قانون برای ان مجازاتی تعیین شده باشد جرم تلقی و مرتکب می بایست مجازات گردد  به دیگر سخن اگر فرد یا افرادی  اعمالی مرتکب شده باشند که در قوانین موضوعه برای آن کیفری  تعیین نگردیده باشد می توانند در پناه اصل برائت آسوده خاطر باشند و هیچ نیرویی نمی تواند متعرض وی گردداین موضوع تحت عنوان اصل" قانونی بودن جرایم ومجازاتها " در اروپا ی دوران هگل، بکاریا، بنتام و منتسکیوعصاره فضیلت ، کرامت انسانی و حقوق بشر نام گرفت البته فقیهان اسلامی پیشتر   تحت عنوان "قبح عقاب بلا بیان "از آن یاد نموده اند و شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند به حکم عقل نیز چنین است و مسلما" نمی توان فردی را به اعتبار عملی که پیشتر از ارتکاب  به آن نهی نگردیده مجازات نمود،پس به شرح مختصر فوق  ثابت گردید که عملی مستحق مجازات است که قباحت آن پیشتر توسط قانونگذار اعلام گردیده باشد. و اما اینک پرونده ای که پیش روی شما می گشاییم .  

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1102 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 5:10

برخی از روستاهای تشکیل شده به شکل کنونی، نه به وسیله نام گذاری توسط فرد و یا گروه، بلکه به صورت تداوم استعمال بین الطوایفی، نام تیره (یا طایفه) ساکنین آن اوبه را به خود گرفته است. نام بسیاری از روستاهای صحرای ترکمن و جرگلان پیرو این قاعده هستند. روستاهای ایمر، کوچک، بهلکه، ‌یلمه،‌ یلغی، قرینجیک، کتوک، بدراق،‌ چاغر، ایگدیر، دیه جی، کم لر، آتالار، تکه لر، قوجق لار، توماچلار و ... تعدادی چند از آنهاست.
ناگفته نماند که وجه تسمیه بسیاری از تیره ها و طوایف ترکمن نیز خود برگرفته از خصوصیات انسانی و طبیعی زیستگاه (اوبه) و یا اعضای تشکیل دهنده آن بوده است و در این امر خصوصیات فردی بزرگان ایل، وابستگی های اقتصادی و یا محل زیستگاه (اوبه) آنها، تاثیر گذاری عمیقی داشته است. چنانچه ایمر به شخص بسیار نیکو و توانگر گفته می شود. کلته به معنای کوتاه قد، دیه جی به معنای شتردار، یلقی به معنی گله اسب، قره اینجیک به معنی ساق سیاه، ایگدیر به معنای بزرگی و مردانگی، بادراق به معنای پهلوان، تکه به معنی بُز نر و کتوک به معنی کنده درخت است که بحث درباره آن خود موضوع مقوله ای دیگر است. دراین راستا نام تعدادی از روستاهای ترکمن صحرا نیز از نام، اوصاف و یا مشخصه های بارز اولین ساکنان ویا بانیان آن نشات گرفته است.
به عنوان نمونه خوجه نپس یکی از تجار معتبر اواخر دوره قاجاریان است که در کرانه خاوری دریای خزر روابط تجاری خوبی با روسها داشت. قلیچ ایشان از خوانین برجسته گوگلان ها در اواخر دوره قاجاریان بوده است. سلاق نوری، سلاق غایب، سلاق تاچ محمد، قرینجیک قربان آخون، قرینجیک خوجه خان، قوچ مراد، کریم ایشان، هوزحاجی، امان قرجه، حاجی بالقان، اوراز آخون، جاللی آخون، اورکت حاجی، صوفی کم، نام برخی دیگر از این تیپ روستاهاست که با نام بانیان آن شناخته می شوند. نام اوبه های (و بعضا تیره های) قره باش، کوسه، کورشیخ، ترناقلی، چاریقلی، قولاق کسن نیز به احتمال قوی در ارتباط با اوصاف و مشخصه های بانیان این آبادی ها هستند. خصوصیات طبیعی زیستگاه نیز در نامگذاری (و یا نامگیری) اوبه تاثیر بسزایی داشته است. بسیاری از نام های زیبای اوبه های ترکمن انعکاسی از جغرافیای طبیعی زیستگاه است که از این پس در هر شماره به نحوه نامگزاری روستاها خواهیم پرداخت. ضمنا شما هم می توانید چونگی نام گرفتن روستا یا شهر خود را برای ما ارسال نمایید تا با نام خودتان به چاپ برسانیم.

نحوه نامگذاری روستاها

آق توقای


به فضاهای سبزی که در میدان های باز حاشیه برخی از رودها (بیشتر در سیلاب خور و یا بستر های پیشین رود ها در سطوحی ما بین بستر رود و زمین طبیعی جوار آن) تشکیل می شود و دارای بوته و درختچه و درختان کوچک است، توقای گفته می شود. و آق به معنای پاک و سفید است. روستای آق توقای از توابع مراوه تپه در حاشیه شمالی رود اترک تشکیل شده است


برگرفته از مقاله عبدالیوسف آخوندنژاد



 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1107 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:45

گرگان كه در قرون وسطي پايتخت استان گرگان بود و اكنون چيزي نيست جز خرابه هايي كه هنوز هم در دست كاوش و بررسي است، در زاويه شكل گرفته از گرگان رود و سومار قرار دارد. اين استان بطور مستقيم با استان مدرن استرآباد مرتبط بود. برخلاف جداشدنش از دولت مركزي توسط رشته كوههاي البرز، هميشه براي تمامي دولت هاي حاكم بر ايران از اهميت خاصي برخوردار بود. اين اهميت تنها به دليل داشتن منابع غني طبيعي ، جنگل هاي مرغوب و مراتع وسيع نبود، بلكه موقعيت جغرافيايي اش كه در گوشه جنوبي درياي خزر قرار داشت بسيار مهم بود و نقش بسزايي در جنگ هاي ايران و توران ايفا مي كرد.

بخصوص در دوره ساسانيان گروهي به گرگان فرستاده و ساكن شدند، و استحكامات عظيمي براي دفاع از كشور در برابر هجوم مكرر صحرانشينان بيستون برپا كردند .

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 689 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:39


هرگز نیکی با بدی برابر نیست. (بلکه به اعتبار نتیجه واثر، فرق می کنند، وقتی که چنین است پس) شما (وکسانی که از شما پیروی می کنندنیز) بدی را با نیکی جواب دهید پس در اینصورت کسی که دشمن تو است دوست قلبی تو می گردد(یعنی بدی را با بدی جواب دادن ،دشمنی را کم نمی کند، بلکه آن را بیشتر می کند در صورت جواب دادن بدی با نیکی اگر طرف کاملا ذلیل وبدبخت نباشد پس این نیکی او را مجبور می کند که دشمنی را ترک کند حتی که او از نیکی شما متاثر شده ودوست شما می گردد. لیکن چون در جواب بدی نیکی واحسان کردن بسیار دشوار است خداوند بزرگ ارشاد می فرماید که )این مقام بلند فقط به کسانی داده می شود که صابر باشند(که برداشت مصایب عادت آنها شده باشد)واین مقام بلند به کسی داده می شود که صاحب نصیب بزرگی باشد. واگر در چنین وقتی از طرف شیطان به شما وسوسه هایی برسد(مثلا، از نیکی واحسان کردن به او به شما توهین می شودیا از این حوصله ی او بلند می شود وغیره...) پس به خداوند متعال پناه ببر که او بدون شک شنوا وداناست.

برگرفته از کتاب فضایل صدقات

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 728 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:32


 

گیجه لر اوسنده سالقین شمالی   

  یوقیملی ایس برار یلی اوبامینگ

اکسه توقاییندا بوغدای دیر شالی  

  توکنمز هیچ واغیت پولی اوبامینگ

 

بیتیار چارانلاردا غامیش هم غییان 

 هم چایری ،سلمه دیر یلمیک هم بویان

باردیر ییگیدلری اوز دنگین سویان

   آدی هم شهراتی اولی اوبامینگ

 

اویلیک دپه اوتیر اوباما باقیب 

   دنگیندن آجی سو گچیب دور آقیب

مالینی اترک سویندان یاقیب

  صحرامی بزه یار مالی اوبامینگ

 

اوبامیز سویمه یار جدلی شری

 سایرایار سرچه لر چیقسانگ داشاری

میخمانا ییقیاندیر دویه کشری 

 دورت یانا آچیق دیر یولی اوبامینگ

 

سونگی داغ دویبینده اول عبا ساری 

 سوبریار اوباما ناچه ییل باری

اکیار زیتون ، خورما، آلمانی ،ناری

  رنگ برنگ اوویسیار گولی اوبامینگ

 

عاشر یاز وصفینی چیقماسین یاددان

 یوریک دیر اشه گی غولاندان آت دان

آرادا اترک آنگیرسی هوتن 

    ترکمن دیر کبله یان دیلی اوبامینگ

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 1016 تاريخ : دوشنبه 4 دی 1391 ساعت: 5:23


تنها راه ارتباطی دو روستای بزرگ شهرستان گنبد ومراوه تپه یعنی کرند وآق تقه که هر ساله با جریان اندک طغیان کال شور شاهد تخریب صد در صدی هستیم. که متاسفانه ارتباط کامل بین دو طرف کال شور قطع می شود. با وجود اینکه مدرسه عشایری ضمیمه شهید دستمرد کرند نیز در آن طرف کال شور قرار دارد وزمینهای کشاورزی تقریبا 800 هکتاری قورقن نیز به دلیل همین مشکل کشاورزان منطقه را با مشکل ارتباطی مواجه ساخته  وضرورب به نظر می رسد که مسوولین ذیربط نسبت به حل این مشکل نگاهی ویژه داشته باشد واهالی دو طرف کال شور از نعمت ارتباط بهتر برخوردار شوند.

 

ترکمن صحرای ایران...
ما را در سایت ترکمن صحرای ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاشرمحمدرئوفی tsgi بازدید : 645 تاريخ : جمعه 1 دی 1391 ساعت: 18:24